Corvette 1982, moottorin korjaus, osa 1 (purku)


Moottori irti!
Tietenkin vain siksi, että saan pestyä ja maalattua konetilan...
Moottori irti

..mutta todelliset syyt tapahtumaan olivat yllättäviä. Kansiremontin jälkeen käytiin katsastuksessa ja ajeltiin ympäriinsä. Tuli sitten lopulta yhdessä tapahtumassa käytyä Kouvolassa ja menomatkalla olin kuulevinani jotain poikkeavaa ääntä konetilasta, paluumatkalla tilanne paheni entisestään. Varovaisesti pääsin nilkuttaen kotiin, venttiilikopat auki ja ihmettelemään:



Tuomio oli karu ja karvas. Jostain, toistaiseksi tuntemattomaksi jääneestä syystä, yläkertaan asti ei tullut enää öljyä, toisinsanoen voitelun puute aiheutti välyksen muodostumisen. Eli hydraulisisten venttiilien preload katosi kun metalli söi metallia: työntötangon päässä oleva "pallo" oli kulunut kokonaan pois, muutama keinuvipu vaurioitunut pahasti.

Sillä hetkellä jätin tämän harrasteauton seisontaan ja keskityin muihin asioihin. Jäähyä kesti noin puolisen vuotta, ennen kuin oli kerätty tarpeeksi henkisiä resursseja tehdä yleensäkään mitään asialle..
Ennen koneen irrotusta tuli otettua öljypohja auki ja tutkailtua öljypumppua. Sihdissä oli hieman jotain silikonimassan kappaleita, jota ei minun aikanani ainakaan ole käytetty missään päin konetta. Vaihdoin jopa testimielessä öljypumpun, mutta ei edes high volume pumppu saanut öljyä nousemaan primeröinnissä yläkertaan asti. Hydraulisillenostajille asti öljyä riitti, mutta nostajilta työntötankoa pitkin yläkertaan asti ei paine riittänyt.

Nämä syyt johtivat päätökseen irroittaa moottori autosta.

----
Purkaminen

Moottorin purkua


Moottorin purku kävi nopeasti. Alakertaan päästessä alkoi kiinnostaa luonnollisesti missä kunnossa laakerit ovat ja onko kampiakseli vaurioitunut mahdollisesti voitelun puutteesta.

Moottorin purkua, kampiakseli näyttää olevan hyvässä kunnossa.

Jo päällisinkin puolin kiertokangen kaikki kaulat näyttivät hyvältä. Ennen mäntien ja kaikkien laakeripukkien irrotusta kävin jokaisen kaulan läpi plastigagella.

Plastigagella havaittiin, että kaulat on edelleen tehtaan toleransseissa..
Laakeripinnassa jälkiä.. 

Myös öljypumpun päässä oleva laakeri näyttää hyvältä ja oli myös toleransseissa.


Tämä laakeri näyttää siltä, että joskus on ollut voitelu puutteellinen.

Lopputulos purkuvaiheesta oli se, että kampiakseli oli vielä mitoissaan, mutta se lähetettiin koneistamoon kiillotettavaksi.
Melkein kaikki on jo irti lohkosta.

Seuraavaksi kaikki mahdollinen irti lohkosta, mukaanlukien pakkasproput ja öljykanavien tulpat jne.
Tämän jälkeen rassattiin kaikki öljykanavat läpi, jotta saatiin mahdolliset kertymät ja tukokset liikkeelle ja pois koneesta..  lopuksi vielä pestiin lohko höyrypainepesurilla.
Lohkon pesu

Kun purku, pesu ja kampiakselin kaulojen kiillotus oli tehty, alkoi moottorin kokoaminen taas takaisin nippuun.


Osassa 2 käydään kevyesti läpi moottorin kokoaminen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti